Bełkot o wizerunku firmy cz. 1

Powstaje wiele firm, można to stwierdzić chociażby po liczbie biurowców, które wyrastają jak grzyby po deszczu. Jest to dla mnie niesamowity fakt, pomijając kwestię podatków w Polsce za tę zabawę. Ciężko dać komuś pracę i zdaję sobie z tego sprawę. Jednak jeśli ktoś zakłada firmę to powinien zadbać o jej odpowiedni wizerunek, bez znaczenia czy jest to firma budowlana czy też sklep osiedlowy. Można w tym miejscu zadać sobie pytanie, czy chodzi tutaj tylko o wizerunek w Internecie? Częściowo na pewno tak, jednak nie skupiajmy się na jednym kanale. Biznes powinien mieć stronę internetową, każdy – bez wyjątku. Jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz i podobnym stwierdzeniem zapewnił o tym Bill Clinton mówiąc:

Kiedy obejmowałem urząd prezydenta, jedynie eksperci od fizyki słyszeli o terminie World Wide Web. Teraz nawet mój kot ma swoją stronę.

Rzecz jasna słowa święte, w końcu nawet koty mają konto na Facebook, Instagram, Pinterest czy po prostu stronę internetową, na której właściciel wrzuca zdjęcia, opisuje charakter zwierzęcia i rzeczy, które odwala. Problem w tym,  że takich stron jest wiele. Co zrobić, aby być tą jedyną? – wykreować oryginalny, unikalny styl. Według mnie jest to świetny przykład, że warto zadbać dodatkowo o swój wizerunek. Kilka słów wcześniej napisałem celowo: „Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz!”, to częściowa prawda. Pamiętaj, że istotnym elementem jest to, jak Cię widzą ludzie. Tutaj zaczyna się szereg pytań, które miałbym ochotę zadać właścicielom firm. Posiadacie swoje przedsiębiorstwa, macie logotypy, strony internetowe zaprojektowane przez kogoś z rodziny, bo nie mieści Wam się w głowach jak za takie rzeczy można płacić pieniądze – przecież nie spędzacie wiele czasu w Internecie. Jeśli twoja strona wygląda kiepsko i doświadczona osoba tak twierdzi to wiedz, że taka jest prawda. Jeśli Tobie to nie przeszkadza, to zapraszaj klientów do stajni, a nie ładnego biura.

Co w takim układzie z konkurencją, której wizerunek jest dopracowany od A do Z. Logotyp to bryły 3D, podświetlone odpowiednim światłem, prezentujące się wyśmienicie. Broszury, katalogi, wizytówki dopasowane są do stylu biura, kolory ścian, rozstaw biurek i wystrój. Wszystko ze sobą współgra. Stawiamy baner na ulicy i każdy zaczyna kojarzyć wizerunek firmy. Strona internetowa to odrębny świat? nieprawda! powinna być dopasowana do wizerunku firmy, logotypu – jeśli ten został zaprojektowany profesjonalnie. Po kolei Panie i Panowie.

Nazwa firmy

Fundament firmy stanowi jej nazwa (pomijamy tutaj dobranie ludzi, ustalenia, przygotowanie ofert, stworzenie produktów itp.), fajnie aby była ona ciekawa i szybko wpadała w ucho. Potencjalny klient musi ją zapamiętać, nie może Cię dopytywać lub szukać w emailach nazwy, aby móc ją zapisać bądź polecić dalej. Okazuje się, że często nazwę wiążesz ze swoim nazwiskiem, imieniem żony czy dziecka, być może to dobry trop, ale czy na pewno dobry? popytaj znajomych. Jeśli wybrałeś swoją nazwę i twierdzisz, że jest najlepsza na świecie, sprawdź czy masz dla niej domenę pod stronę WWW, bo jeśli jankowalski.pl jest zajęta, to musisz potem kombinować albo zmieniać końcówkę: jankowalski.net, jankowalski.org, jan-kowalski.pl, jan-kowalski-poznan.pl, fajna-firma-jana-kowalskiego-pro.pl i inne. Wiedz, że z roku na rok będzie coraz gorzej z dobrymi domenami.

Mamy nazwę, domenę i teraz chcielibyśmy określić wizerunek swojej firmy, czyli wyznaczyć pewien kierunek, który będzie z nami przez lata. Fajnie, aby podobał się ludziom oraz był ciekawy i LEPSZY od konkurencji. Zwracacie się do kogoś z polecenia: Grażynka, masz sklep spożywczy i taki ładny napis, kto Ci go zrobił? na co Grażynka odpowiada: a wiesz Rysiu, córka koleżanki w wolnej chwili tworzy jakieś takie rzeczy to i mi zrobiła za kosz ze słodyczami. Rysiek jest zadowolony, odejdą mu koszta i będzie miał napis, który może sobie powiesić.

Logo firmy

Liczenie każdego grosza to dziwny kierunek tworzenia czegoś wyjątkowego. Mimo wszystko rozumiem, że nie każdy dysponuje odpowiednim budżetem. Co w takim układzie z dofinansowaniami lub zrobieniem kilku zleceń, a potem przeznaczenie danej kwoty na wyjątkową kreację wizerunku Twojej firmy? Chcesz zarabiać duże pieniądze, liczysz że spełnisz swoje marzenia, dasz ludziom pracę i będziesz lubiany jako firma na rynku, do tego polecany za profesjonalizm i świeże podejście. Kogo Ci w takim razie potrzeba? Profesjonalnej osoby, która zaprojektuje logo pod Twoją nazwę, dopasuje tematykę, symbolikę i inne w wyniku czego powstanie arcydzieło identyfikacji, jedyne w swoim rodzaju. Banki też muszą się wyróżniać, każdy ma logo które zaprojektowała profesjonalna osoba lub firma. Jedni zapłacili za tę przyjemność 10 000zł, a inni jeszcze więcej lub mniej. Faktem jest, że na rynku jest wielu zdolnych projektantów. Jeśli wydaje Ci się, że osoba która stworzy logo za 100-300zł jest profesjonalna – robisz to na własną odpowiedzialność. Radzę znajdź profesjonalnego grafika i poproś go o opinię w zamian za zniżkę, rabat czy miłe słowo. Chętnie to zrobi, w końcu profesjonalna osoba zerknie na to doświadczonym okiem i powie Ci, czy ktoś tego nie skopiował lub namęczył się nad tym.

Logo Twojej firmy będzie z Tobą przez lata jak nie wieki. Musi więc być jedyne w swoim rodzaju, zaprojektowane profesjonalnie wraz z księgą znaku – jeżeli używasz symboliki, czcionki, kolorów i innych elementów. Okej, mamy profesjonalne logo, za które zapłaciliśmy dobremu grafikowi godne pieniądze, jesteśmy zadowoleni bo zaprojektował również makiety poglądowe. Teraz możesz zobaczyć jak Twoje logo będzie wyglądać na biurze, reklamie, ulotce, wizytówce i innych rzeczach. Z dostarczonej księgi znaku, dowiesz się jakiego koloru używać, a jakiego nie, jakie są odstępy pomiędzy literami i w jaki sposób został stworzony symbol. To jest profesjonalne podejście do Klienta i wizerunku Twojej firmy, który  podkreślam ma być wyjątkowy i profesjonalny.

W kolejnej części znajdą się następujące zagadnienia: Biuro firmy, Wizytówki, broszury i inne identyfikacje, Strona internetowa, Marketing i reklama