Bełkot o wizerunku firmy cz. 2

W pierwszej części pisałem o kwestiach dla niektórych ważnych. Temat sam w sobie odwiedziło kilka osób, niektórym zabrakło informacji bardziej szczegółowych a inni podziękowali za treść i czekają na następne. Sprawa tak właściwie nie jest taka prosta, ponieważ wizerunek firmy to wiele różnych czynników, które wpływają na całość – ja jednak poruszam tematy z którymi spotykam się prawie każdego dnia. Firmy nie mają pojęcia o stawkach to biorą te, które im się trafią – nie wiedzą, że są ludzie którzy mogą źle wykonać usługę, twierdzą że skoro strona to strona. Trzeba ich edukować, rozmawiać i zamiast twierdzić „tak ma być, bo ja się znam i koniec”, to lepiej wyjaśnić dlaczego pomysły klienta nie są dobre lub co zrobią z takim projektem. Całość ma być użyteczna i intuicyjna – jeśli powiesz klientowi „nie wstawiajmy tego bo będzie źle wyglądać” to również go nie przekonasz, bo przecież wygląd ma dla niego znaczenie a nie wie co za tym się kryje. Gdyby wiedział, to nie zmieniałbym koloru czcionek w 50 miejscach.

Biuro firmy

Możesz wynajmować biuro, jeśli masz budżet na stworzenie fajnego i miłego miejsca pracy to bez zastanowienia to zrób. Ludzie kochają pracować w miejscach, które wyglądają czasami lepiej niż ich pokoje czy mieszkania. Wyszukane biurka można znaleźć na allegro czy w innych serwisach lub sklepach. Nie musisz mieć standardowej płaszczyzny w której każdy siedzi obok siebie, a szczytem wystroju jest kwiatek z Twojego domu, dlatego że żona się wkurwia bo nie pasuje. Twoje biurko lub gabinet będzie lepszy niż pracowników, a po co się wywyższać? jesteś takim samym człowiekiem jak inni, to tym ludziom zawdzięczasz sukcesy Twojej firmy. Stwórz przyjazne warunki pracy nawiązujące do identyfikacji twojej firmy, czyli do logo (co nie jest wymogiem, ale propozycją). Jeśli projektant użył granatowego i zielonego koloru, to pomaluj tak ściany lub załatw takie gadżety, które wprowadzają minimalistyczną tonację kolorów. Obrazy, kwiaty, dywany i zasada ściągania butów przed wejściem do pokoju to piękny warunek, inny niż w reszcie firm. Zadbasz o swoich pracowników a oni nie będą siedzieć godzinami na Facebooku lub chociaż chętniej będą przychodzić do pracy.

Powiem Ci coś. Kiedyś szukałem pracy, jak widziałem wykładziny z PRLu, biurka brudne, wytarte itd. to odechciewało mi się siedzieć w takim pomieszczeniu. Możesz powiedzieć że poprzewracało mi się w dupie, ale miejsce działa na moją kreatywność i pomysłowość. Lepiej mi się pracuje w czymś, co mnie do tego namawia oraz inspiruje. Moi znajomi czy osoby z którymi współpracuję, tworzą sobie takie miejsca pracy, że serwisy internetowe je wyróżniają wrzucając ich zdjęcia biurka, pokoju czy biura. Poszukaj w Google: inspirujące biura lub tutaj, naprawdę jest na czym oko zawiesić.

Wizytówki, broszury i inne identyfikacje

Po wymyśleniu nazwy, przedstawiłeś ją znajomym – po kilku dniach zapytałeś czy pamiętają jak nazwałeś firmę. Masz już fajną nazwę którą każdy zapamiętał, do tego posiadasz profesjonalne, wypasione logo które idealnie z tą nazwą współpracuje.  W twoim biurze panuje rodzinna atmosfera, ludzie przychodzą wcześniej, zostają dłużej bo tak wyśmienicie czują się w dobrze urządzonym biurze. Na ścianach widnieją ilustracje nawiązujące do wydarzeń z twojej firmy. Potrzebujesz teraz wizytówki którą dasz podczas spotkania, broszury lub teczki w której umieścisz ofertę dla potencjalnych klientów. Wyobraźmy sobie sytuację, że dzwoni Wiesiek potrzebujący twoich usług lub produktów, umawia się na spotkanie – STOP – nie jesteś jedyną firmą z którą się spotka, możesz dobrze mówić ale przekonaj go do siebie i swojej firmy, zaproś go do wypasionego wnętrza, niech zobaczy że poważnie traktujesz ludzi. Daj mu broszurę, która jest świetnie zaprojektowana, a wizytówka będzie tak unikalna, że podczas parapetówki wyciągnie wizytownik i pokaże kolegom mówiąc: „zobaczcie, jaki kurwa ludzie mieli pomysł na wizytówkę, niby kawałek papieru a jak zajebiście zrobiony”.

Nie wiem w jakiej branży siedzisz, jeśli jest to prawo, to ciężko o żarty. Jeśli uprawiasz rośliny lub masz dobrą kwiaciarnię, to możesz przygotować ulotkę lub broszurę z ciekawymi kwiatami, bukietami, pomysłami na dane okazje (np. dołącz do 3 czerwonych róż, czekoladki zawieszone na listkach. Każda czekoladka niech ma romantyczną wróżbę bądź coś śmiesznego na poprawę humoru. Smacznie, stylowo i śmiesznie. Dlaczego nie dodać kilku żartobliwych zwrotów do opisu produktów, aby klient bardziej zapamiętał to co robisz? Dlaczego nie zrobić tak wypasionej grafiki, że innym opadnie kopara? Przemyśl to, nie rób czegoś na odpierdol bo będziesz taki jak reszta firm z Twojej branży. Zwykły. Świetnym przykładem kreowania wizerunku są chłopaki z @Brand24 którzy w oryginalny sposób potrafią nawet przywitać nowego klienta.

Strona internetowa

Mój ulubiony temat, mógłbym o tym gadać godzinami, jednak chyba nikt nie chce mnie słuchać bo jestem totalnym świrem na tym punkcie. Przy projektowaniu grafiki jestem pedantem, który dba o każdy milimetr odstępu między tekstem, odpowiednią wielkość nagłówków, zdjęć i całej masy rzeczy które narzucam sobie sam. Pewnie dlatego nieliczni graficy są dla mnie najlepszymi w tym Kraju. Diabeł tkwi w szczegółach, więc na tym się można skupić. Skłamałbym, gdybym powiedział że nie mam na swoim koncie tandetnych realizacji. Czasami jak klient trzecią godzinę wałkuje kolor strzałki lub styl czcionki, to mam głęboko w dupie czy całość wygląda godnie.

Zrób dobre zdjęcia twojego pięknego biura, niech inni zobaczą, pokaż się światu a być może wielu blogerów czy serwisów informacyjnych da Ci darmową promocję. O co chodzi, jak to za darmo? jeśli biuro wygląda super, możesz trafić na strony architektów czy takich ludzi jak Kreatywne Chłopaki. Pokażemy jak świetnie urządzono biuro w Polsce, dlaczego mamy robić loda zagranicznym firmom? Wrzucimy nazwę Twojej firmy, zrobimy zdjęcia, porozmawiamy – zaproś nas na kawę a zapewne zrobimy razem ciekawą reklamę z tego. Dodatkowo chętnie ocenimy Twoją stronę internetową pod kątem wyglądu, technologii itp. – napisz na rafal@kreatywnechlopaki.pl, zrobimy to za darmoszkę.

Wiele osób ma problem z tym czego chcą. Nie wiedzą czy strona kosztuje 500 zł czy 3000zł. Postaram Ci się to powiedzieć o co w tym chodzi, chociaż pewnie i tak będziesz mieć to w dupie. Szukasz osoby która zaprojektuje stronę internetową dla Twojej firmy. Wpisujesz w Google: „projektowanie stron internetowych Poznań” (swoją drogą wpisz, a spotkasz również nas) i wybierasz kilka firm do których wysyłasz zapytanie. Hola! Hola! nie tak od razu, czytaj dalej.

Wiesz o co ludzie nas pytają? „dziń dybry, wiela kosztuje stronka www?” hmm aż się ciśnie na usta tudzież palce by napisać: „a jeśli chcesz postawić dom, to pytasz się „dzień dobry, chce zbudować domek, w jakiej cenie jest domek?”. Szanuję Cię, naprawdę. Do kurwy nędzy, znasz serwisy interia.pl, onet.pl, wp.pl, facebook.com, nk.pl i inne? widzisz różnicę? na fejsa możesz założyć konto dla Twojej firmy, tam dodawać wpisy, zdjęcia i grać w gry, czy na interia.pl możesz to samo? nie! tam czytasz artykuły, komentujesz, oceniasz. Czy facebook.com i onet.pl to takie same strony? każda daje inne możliwości. Czy strona twojej firmy ma mieć możliwość dodawania wpisów, zdjęć, komentarzy przez innych ludzi? nie! bo po co. Napisz o tym, czego oczekujesz na samym początku, uszanuj swój i innych czas.

Bez nerwów. Złóż zapytanie do kilku firm i grafików:

Dzień dobry, chciałbym stworzyć profesjonalny wizerunek swojej firmy, zacząłem od logo które przygotował grafik znający się na rzeczy (dodaję je w załączniku). Wybrałem już nazwę domeny i chciałbym stworzyć godną uwagi stronę internetową, aby konkurencja zazdrościła mi każdej jej części. Chce, aby była unikalna i nowoczesna, zdaję sobie sprawę że mam znikome doświadczenie w tym temacie, dlatego kieruję się do Państwa jako ludzi profesjonalnych z dużym doświadczeniem. Podobają mi się takie strony jak: www.dobra.pl, www.kreatywnechlopaki.pl, www.jestemdobry.pl, www.cos.pl.

Na swojej stronie internetowej zamarzyłem sobie mieć następujące zakładki: Strona główna, O firmie, Usługi z rozwijanym menu a tam prezentacja naszych usług w sposób innych niż wszyscy. Chcemy ładne ilustracje, dobre zdjęcia które dostarczymy oraz teksty pisane w lekkiej formie. Chcemy mieć możliwość zarządzania treścią. Chcielibyśmy również galerię zdjęć, podzieloną na kategorie, tj. Nasze biuro, Realizacje, Wyjazdy integracyjne, Małe kotki. Nasza firma posiada wizytówki oraz ulotki zrobione na podstawie logo, dlatego postanowiłem dołączyć je w załączniku by można nawiązać do tego stylu graficznego. Na stronie głównej chciałbym umieścić zdjęcie naszego biura a na nim jakieś ciekawe teksty, chętnie wyświetliłbym produkty oraz usługi w ładny sposób. Kilka opisów o naszej firmie i tym co robimy. Gdzieś pokazałbym referencje naszych klientów oraz kilka zdjęć z galerii. Jak wspomniałem o produktach, nasuwa mi się również wizja katalogu produktów. Abyśmy mieli możliwość dodania produktu do naszej strony z opcją ustawienia obrazka, ikony, tekstu i innych. Całość chcemy połączyć z naszym kontem Facebook oraz Twitter. Nie chcemy ograniczać się tylko do jednej formy kontaktu z potencjalnymi klientami. Wyobrażamy sobie, że strona będzie nowoczesna, z uwzględnieniem aktualnych standardów tworzenia stron WWW. Liczymy, że grafika będzie tak ciekawa, że wiele osób będzie nas pokazywać jak i polecać za dobrą kreację.

Na stronie uruchomimy z czasem newsletter, ponieważ chcemy wysyłać do klientów informacje o produktach, promocjach i tym co dzieje się w naszej firmie. Po wstępnym zapoznaniu się z tematem, myślimy aby uruchomić również blog na którym będziemy pisać co dzieje się w naszej firmie. Chcemy dzielić się z ludźmi zdjęciami z naszego pięknego biura, chcemy pisać o tym że Piotr przyszedł do pracy z dzieckiem bo nie miał z kim go zostawić, chcemy również pisać o kocie który jest naszym pupilem i o niego dbamy każdego dnia. Chętnie podzielimy się wypadami integracyjnymi czy cytatami naszych pracowników. Wiele ciekawych zdarzeń się u nas dzieje, dlatego chcemy być lepiej odbierani przez ludzi.

Chcemy się zmieścić maksymalnie w budżecie 3000zł – w tej kwocie liczymy na stronę internetową oraz reklamę.

Pięknie ! za takiego emaila bym Cię pokochał i od razu dał 30% zniżki na usługi Kreatywnych Chłopaków. Firma wie czego chcesz, może podać Ci pomysły na coś ciekawego bo zna punkt zaczepienia Twojej firmy, zaproponuję, że stworzy kompletną stronę internetową za 3000-4000zł z wszystkim możliwościami a nawet ciut więcej. Grafika, programowanie, wdrożenie, integracja z serwisami społecznościowymi itd. Zapłać te pieniądze, targuj się o kilka stów i to wszystko. Na reklamę i marketing uzbierasz sobie dzięki stronie. Może być też tak, że nie chcesz podawać budżetu, więc zapytaj ile by to kosztowało a zapewne dostaniesz wycenę w której możesz się targować, lecz bez przesady. Nie mów nigdy że zaczynasz, że nie masz tyle pieniędzy bo nie potraktujesz poważnie pracy tych ludzi.

Za co firmy i twórcy stron biorą takie pieniądze? chyba ich pojebało! Nie, wszystko z nimi okej. Grafik może liczyć sobie za grafikę 2000zł, zrobi Ci tak profesjonalną grafikę wszystkich podstron, newslettera i innych że się posrasz. Płacisz za czas ludzi, za to że przy danej stronie pracuje kilka osób, za prąd który pobiera komputer, za oprogramowanie które kosztuje od 2000 do 7000 tysięcy. Za to że grafik nie spędzi tego czasu z synem a będzie słuchał twoich poprawek, zmian, wdrażał wszystko co zechcesz. Doradzi Ci co zrobić lepiej a czego robić nie powinieneś. Płacisz również za to, że taki człowiek uczył się przez 5-8 lat tego co zrobi dla Ciebie, jego wiedza jest bezwartościowa i bardzo dobra, wie wszystko o tworzeniu stron, jeśli po roku będziesz chciał coś zrobić ze swoją stroną, to taki człowiek doradzi, potraktuje Cię ulgowo i profesjonalnie. Będziesz zawsze zadowolony bo taka osoba odpisze Ci na email nawet po 20:00 wieczorem. Gwarantuje Ci to.

Nigdy nie pisz ani nie mów, że niech teraz policzą Ci taniej a z czasem zrobicie kilka projektów. Takie ściemy wciska wiele firm. Sam złapałem się na kilku. „Witam Panie Rafale, jesteśmy zdecydowani na Kreatywnych Chłopaków, robicie świetne projektu i polecano was w kilku miejscach. Proszę o niższą kwotą na pierwszą stronę a razem zrobimy jeszcze kilka projektów”. Psychologiczna zagrywka robienia nam dobrze, a przecież wiemy że jesteśmy dobrzy w tym co robimy. Zrobiliśmy taniej a potem gość się zawinął z następnymi projektami. Dziś też mamy go w dupie, czasami doglądamy na stronę i wysyłamy wskazówki co zrobić by poprawić wygląd treści i jej nie psuć.

Nie zmieniaj kolorów czcionki, trzymaj się wytycznych z identyfikacji wizualnej. To najgorsze co możesz zrobić, zmieniać bo tobie się wydaje że oczojebny czerwony sprawi że ludzi kupią twoje produkty. Gówno prawda. Ładny baner, zdjęcie, pogrubienie wskaże dany element na stronie. Przemyśl to wszystko i do dzieła. Twoja strona musi być wyjątkowa, wyróżniać się na tle konkurencji, powinna mieć ładne zdjęcia. Ma być przejrzysta, ładnie zaprojektowana, a klient powinien intuicyjnie się po niej poruszać. Jest to do zrobienia, zaufaj profesjonalistom i zapłać więcej. W końcu jak urządzasz mieszkanie, to dbasz o szczegóły, o kolory, materiały itd. pomyśl że te wszystkie rzeczy to dom lub mieszkanie. Inni to docenią.

Marketing i reklama

Wcześniej wspomniałem o kreatywnym pomyśle na przywitanie klienta. Forma relacji z klientem poprzez wideo sprawdziła się w wielu przypadkach, tym bardziej jeśli zrobione z pomysłem. Wiele właścicieli firm głowi się, co zrobić by zyskać wielu klientów, zatrudniają ludzi na odpowiednie stanowiska wierząc, że pchną firmę w wir sukcesów. Dobrą opcją jest email marketing, kanał na YouTube, profil na Facebooku w połączeniu z innowacyjną aplikacją. Jeśli już jesteśmy przy fejsie, to zwróć uwagę jakie firmy reklamują się po prawej stronie i co wypisują w swoich reklamach. Oszczędność i jeszcze raz oszczędność, bo po co dać komuś kilka stów by prowadził profil w sposób należyty jak zrobi to Pani z sekretariatu, nie mająca kompletnie pojęcia o co chodzi w social media.

Skoro jest temat reklamy i marketingu, to ostatnio fajną opcją dotarcia do klienta jest bloger. Dla wielu firm jest to nowe słowo, nie wiedzą kompletnie czym zajmuje się bloger i co dzięki niemu można zyskać. Jeśli osobnik prowadzący własną stronę, pisze wiele tekstów i ma wielu odbiorców którzy chcą go czytać, to warto wejść we współpracę z nim i przygotować coś ciekawego, konkretnie reklamę. Może przygotować artykuł, nagrać wideo jeśli również tym się zajmuje, zrobić test twoich produktów, jechać do Francji by tam zrobić coś dla swoich czytelników, dla siebie i dodatkowo dla twojej firmy. Będzie zwiedzał Francję, wejdzie w każdą dziurę i będzie prezentował twój produkt (lokowanie w ukryciu) albo konkretnie. Np. Nikon lub Canon może wysłać blogera na wycieczkę, który zacznie tworzyć zdjęcia jako amator. Podczas wyprawy będzie czytał książki o fotografii i robił zdjęcia aparatem który otrzymał, pokaże to ludziom jak zupełny amator może szybko nauczyć się focić. Opcji jest mnóstwo, to wszystko zależy od kreatywności. Chyba mógłbym pisać plany działań promocyjnych, fajna sprawa.

Wizerunek a reklama ? nie istnieje powiesz, albo zaczniesz mi pierdolić że to nie ma znaczenia bo wizerunek zaczyna się w innym miejscu. Temat Sokołowa? Nikona? i inne firmy o których był szum i to negatywny. Okej, to są korporacje, ale teraz co jeśli padnie na małą firmę? zostanie zagrzebana żywcem. Nie mam zamiaru przekonywać Cię do tego, byś inwestował w siebie i swój biznes. Blogerzy chcą być oryginalni a korzystają z szablonów – ich strony wyglądają tak samo jak tysiące innych w oparciu o jeden wzór. Teksty ich wyróżniają, jednak lepiej stworzyć coś własnego, autorskiego 😉 np. Paweł Opydo ostatnio dopieszczał swojego blogaska i zdecydowanie na plus. Marketing i reklama? działajcie, podejmujcie czasami ryzyko i niech inni przedstawią swoje pomysły, stańcie się unikalni ze swoimi usługami. Masz przedszkole i nie wiesz jak się wyróżnić? odpal w środku kamerę, daj możliwość rodzicom podglądania tego co dzieje się w miejscu gdzie przebywa jego dziecko, niech rodzice się logują. Sprawdzanie w pracy, na tablecie czy smartfonie podglądu z kamery, a po zalogowaniu możemy im wyświetlić ogłoszenia, tj. „Teatrzyk dla dzieci” – płatność online itd. Kombinuj niech Cię zapamiętają 😉

 

Aaa chuj z tym, konkretne firmy płacą dobre pieniądze, małe i średnie podchodzą do wszystkie jak pies do jeża. Klient zapłaci studentowi 700zł za stronę to wymaga tyle, jakby płacił za drugiego Facebooka, nie tędy droga by nie korzystać z doświadczenia specjalistów 😉 Powodzenia.